Monday 14 January 2013

New year & new traditions

English below
Voor het eerst sinds jaren deed ik weer aan Goede Voornemens. Nou ja, eentje dan. De volgende blogpost is er het gevolg van. Maar eigenlijk heb ik niet zo veel met Oud&Nieuw. Voor mij begint het nieuwe jaar begin september, wanneer je de herfst in de lucht voelt hangen. Dan krijg ik het gevoel van Nieuwe Kansen, Grootse Plannen, Goede Voornemens. “Dit jaar begin ik echt op tijd met leren voor m’n toetsen”. Ruik ik buiten de herfst, dan wil ik accuut m’n boeken gaan kaften, een nieuwe agenda in gebruik nemen en ik weet, binnenkort is het Kinderboekenweek. De fijnste tijd van het jaar, met als enige minpunt steeds minder licht buiten.
Vroeger thuis hadden wij niet echt tradities met de feestdagen, maar wel aan het begin van het schooljaar. Winkelen voor nieuwe schoolspullen. Heerlijk neuzen tussen de mooie pennen, schriftjes en etuis. Niet dat ik die al nodig had, maar toch mocht ik altijd wat uitkiezen. En was school weer een paar weken bezig, dan kwam mams thuis met de Kinderboekenmolen. Daarin kruiste ik alle boeken aan die ik al had, en in een andere kleur alle boeken die ik nog wilde hebben. Broodnodig voorwerk, want in de kinderboekenweek mochten we een boek uitkiezen.

Dat gevoel ben ik nooit meer kwijt geraakt. Iedere Kinderboekenweek koop ik een boek en nu ik zelf kinderen heb, mogen zij een boek uitkiezen. Steevast sta ik in september bij de boekwinkel om te vragen of de Kinderboekenmolen er al is. Dit jaar kreeg ik tot mijn verbijstering te horen dat hij was opgeheven. Bestaat niet meer. Te duur. Weg traditie.
Dat was even slikken. Maar gelukkig kwam er ook een nieuwe traditie bij. Van oma krijgen de kleinkinderen het Prentenboek van de Kinderboekenweek. En dat bleek een van de mooiste prentenboeken van 2012 te zijn. Daarom gaat daarover deel twee van mijn 52-weken-project, later vandaag op mijn blog.

English
For me, the new year starts in September instead of January. The best family traditions of my childhood took place at the start of the new school year. When I smell autumn in the air, I think of buying new school supplies and the coming Children’s Book Week. I always got to choose a book. I continued this tradition with my children, and my mum added another tradition. She buys the grandchildren the Children’s Book Week Picture Book. This year, this book was one of the best picture books of 2012. So next blogpost, part two in my 52-weeks-project scheduled later today is about this book.

Illustrations from the 2012 Children's book week picture book by Fleur van der Weel

1 comment:

Karen said...

Herkenbaar! Ik heb geen kinderen maar mag van mezelf tijdens de kinderboekenweek een mooi nieuw kinderboek uitkiezen (afgelopen keer prentenboek van de 7 rovers, ik pak hem er op school even bij voor de exacte titel, op rijm en met ruige illustraties!). Ik probeer me aan die ene periode te houden, dus vraag ik op school altijd voor m'n verjaardag een kinderboek (dat zijn er dan al minstens 2 per jaar :) )